woensdag 1 augustus 2012

Schrijven

In het verleden, toen ik veel actiever was in Blogland, werd me wel eens verteld dat ik een leuke schrijfstijl had. En waarom ik daar verder niets mee deed?

Schrijven, spelen met woorden op papier, of eigenlijk in deze moderne tijd, spelen met woorden op je computerscherm, het is altijd één van mijn hobby's geweest. In mijn jeugd al.

Zo heb ik nog een schriftje liggen met daarin mijn eerste verhaaltjes, althans de verhaaltjes die ik keurig heb opgeschreven. Ik had er zelfs tekeningen bij gemaakt. Een verhaaltje over een speelkaart, een klavertje acht, dat de wijde wereld in trekt, hoe bedacht ik het.

Met vriendinnen en nichtjes maakte ik op een regenachtige (zondag) middag een eigen krantje. Toen ik eenmaal een beetje Engels had geleerd, had ik al gauw via een Penvrienden organisatie, enkele buitenlandse correspondentievriend(inn)en, in Frankrijk, België, Hong Kong en Athene.

Uiteindelijk heb ik zelfs ooit nog, in de begintijd van de computers, een volwassen verhaal geschreven. Deze ben ik helaas kwijt geraakt, zo jammer. Het speelde in Australië en er kwam een pistool en een misdaad in voor. Verder weet ik het niet meer.

Voor de buurtvereniging maakte ik op gezette tijden een soort van Nieuwsbrief, ik heb tijden meegewerkt aan de schoolkrant op de school van mijn dochters, en heb voor de peuterspeelzaal een liedjesboekje in elkaar gezet.

Toen kwam het bloggen. Van 2006 tot 2008 verschenen er soms dagelijks berichtjes van me, vaak ook vergezeld van een eigen foto of een van het internet geplukte illustratie.

Sinds 2008 is het wat stiller... en toch... af en toe lees ik een leuk boek en denk ik: Dat kan ik toch ook?

Een paar maanden geleden, toen ik eindelijk overstapte op een smartphone, ontdekte ik de site www.Wattpad.com. Daar vind je boeken in allerlei talen, in allerlei genres, en kun je eventueel zelf ook je schrijfsels achterlaten. Er zijn juweeltjes bij. Ze zijn te lezen op je smartphone, of gewoon op de pc (een tablet zou dan handig zijn :)).

Van mijn collega hoorde ik dat er een nederlandse site is waar (beginnende) schrijvers ook een stuk van een boek kunnen achterlaten, http://www.tenpages.com/. Het leuke daar is dat mensen die jouw schrijfsel waarderen, een aandeel kunnen kopen in jouw boek, waardoor je uiteindelijk de kans hebt om jouw boek te laten drukken. Dat ligt natuurlijk aan het aantal aandelen dat je verkoopt. En de aandeelhouders krijgen een deel van de opbrengst.

Wie weet vind je me daar ooit terug.

Er zijn echter 3 belangrijke dingen die ontbreken...
1. Inspiratie
2. Tijd
3. Een goede schrijfplek

Ach, en daarbij... op mijn werk ben ik momenteel (het is tenslotte vakantietijd en dus erg rustig) een handleidingenboek aan het maken. Hier komt ook tekst in voor, maar vooral veel screenprints. En dat is toch eigenlijk ook een boek?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten